Ömer Lütfi Lülü Efendi Konağı

 Merhaba komşular bir araştırma projemle daha karşınızdayım!Şurada topluca merak ettiğimiz Antalya Kaleiçi'ndeki  konağı daha önce araştırmış, salt arşivde 80lerde çekildiğini tahmin ettiğim şu fotoğraflardan başka bir şey bulamamıştım.



Cengiz Bektaş çekmiş,nasıl güzel Antalya fotoğrafları var.Salt arşivde tamamını incelemek isteyenlere https://archives.saltresearch.org/handle/123456789/209075

Neyse bu gün şeytana rağmen bir dahi deyip başlayınca ikinci lanetli ev vakası ile karşılaştım.Ay komşuum çekiyorum resmen böyle şeyleri.Bknz: ilk lanetli ev :)



Şimdi konak ve sahibi ile ilgili yaklaşık iki adet tez bir adet dergi ve bir kaç tarihi gazete okudum ama ters usulü bol dedikodulu, kaynağı mabadım olan bir sürü senaryo eşliğinde anlatacağım hikayeyi.

Are you ready?one two three forrroo (ibrahim tatlıses tadında)Aranızdan ne diyor bu manyak,adam gibi anlatan olsa diyen müminlere link bırakıcam aşağıya.Aman Ters ablam ne bilimi ver dedikoduyu at odunu yak buraları diyene başlıyorum..

Vakti zamanında Mısırdan gelip Antalya'ya yerleşmiş olan Lülü ailesinin üyesi olan Ömer Lütfi Lülü  Efendi (1859-1912) 19.yy'ın ikinci yarısı yaptırmış bu konağı.

Ömer Lütfi Lülü

Ömer Lütfi Efendi 1888-1912 arasında Antalya Belediye Başkanlığı da yapmış. Asıl mesleği kereste tüccarıymış. Mısır ile ticari ilişkisi iyiymiş, kereste ihraç ederken şeker kahve gibi ürünler ithal edermiş.Günahı boynuna belediye reisliğinin yanında ticaret odası başkanlığı gibi işler de yapmış,o vakitte de bal tutan parmağını yalıyormuş, Mısırlı akrabalarını işe sokmaklar mı dersin, kesilmez satılmaz yerdeki ağaçlara iş koymak mı dersin almış başını gitmiş. Bir saatten sonra Antalya'da Lülü saltanatı başlamış anlayacağınız. Elde ettiği maddi güce siyasi gücü ekleyince ortaya çıkan şeyi tarif etmeme lüzum yok ama şu gazete her şeyi özetlemiş.







Ömer Lütfi Bey Zübeyde hanım ile evli imiş Naime ve Ömer adında iki çocukları varmış.

Zübeyde Lülü
Ömer Lütfi Bey paraya para demediği vakitler siz de takdir edersiniz bolca düşman edinmiş. Belediye deki görevinden de tantanalı bir şekilde azledilmiş lakin çekemeyen fakirler mi yoksa başka hırsları olanlar mı bilinmez,ölmesini isteyenler olmuş ve 1912 yılında Manavgat civarında işverenliğini yaptığı "Tahtacılar"diye anılan bir grup tarafından vurularak öldürülmüş. Bu tahtacılara vakti zamanında kendisi de böyle püsürüklü işlerini gördürümüş rahmetli.İşin tumturaklı kısımları burada başlıyor aslında. Ömer Lütfi Efendi'nin ölümü ile bir devir kapanırken Kereste Tüccarlığında bıraktığı tahta Mehmet Mursi Bileydi oturmuş. Mehmet Mursi kimmiş derseniz sokağın köşesinde konağın fotoğrafını çekerken sırtımı dayadığım evin sahibiymiş. Google Haritalardan bakacağım zerre anımsayamadım bak şimdi. 

Neyse ölen ölmüş kalan sağlar n'apmış derseniz, taze dul Zübeyde Hanımı rahat bırakmamış sülale, evine göz dikmişler kadıcayızın!aile üyeleri ile arasında kıyasıya bir hukuk savaşı başlamış. Zübeyde Aplam yapmayın etmeyin yingenizim ben sizin dediyse de olmamış.Bakmış olacağı yok!Siz misiniz beni yasımla rezil eden çanınıza ot dıkayacağım sizin deyip,gitmiş bu savaşın görüldüğü mahkemenin reisi ile evlenmiş.

Yani kadının olaya yaklaşma biçimine hasta oldum.Parti kursa oy verirdim o kadar yani.Aplanın sülaleye tıkadığı kapağın sesi antalya falezlerinde çınlamıştır zaar:) 

Sonra Zübeyde hanımın vefatı ile Kaleiçi'nin en büyük Konağına yerleşen mahkeme reisi ve avenesine geçmiş konak.Gel zaman git zaman tez de bahsi geçen bir kaç ismin ardından son sahibi hepimizin aşina olduğu bir isim olmuş; Fettah Tamince.Fetö davalarından sonra yurtdışına kaçmıştı Rixos otelleri nin sahibiydi son dönem Sedat Peker sayesinde çok konusu geçmişti hatırlayın.Osuruklu Veysi'nin yine bu kişini sahibi olduğu Paramount otelinde para vermeden kaldığı iddia edilmişti de ardına bakmadan kaçmıştı Habetürk'ten:)   

Neyse evin üstüne türlü senaryolar yazmaya ilk bölümde başlamıştık bu bilgiler ışığında buradan düm düz gidersiniz artıkın:)Evi konu alan Merve Aslı Karaya ait tezdeki fotoğraflara muhakkak bakın linki koyacağım.Burnunuza yüklük kokusu gelme garantisi veriyorum bunlar tadımlık olsun.

Merve Aslı Kara (Ömer Lütfi Lülü Konağı)



Merve Aslı Kara (Ömer Lütfi Lülü Konağı)






Görsel Kaynak Merve Aslı Kara Tez:https://polen.itu.edu.tr/xmlui/handle/11527/14385










Yorumlar

  1. Wow.!
    Hikaye müthiş Zübeydeler ne acayip kadın oluyor ya kızlarımın birine bu ismi verirdim önceden bilseydim:))
    Bkz:uyanış büyük selçuklu dizisindeki Zübeyde hatun.
    Fotoğraflar da çok iyi bizzat bu tür yapıların içine girmek için delice bir arzu hissederim her görüşümde,heyecanlandım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağolsun tez sahibi tek tek çekmiş fotoğraflarını, ay o dışarıdan ağaçları görünen bahçe efsane 🤞Zübeydeleri inceleyeceğim sağol 😄

      Sil
  2. oooo maşallah maşallah araştırmacı gasteciliğin eğlencelisi :) cengiz bektaş, önemli bir mimar ve şairimizdir aynı zamanda. bizim ülkede çıkar kavgası hep varmış demekki :)

    YanıtlaSil
  3. Zübeyde Lülü fenaymış. :) Eski ve gizemli haberler hep ilgimi çeker. Gazete yazılarını okuyamadım ama. Paylaşım için teşekkürler. :)
    Projeler devam ediyor mu? 😀 Merak ettiğim bir kitap var benim de. Okumak için sabırsızlanıyorum. Olayın aslı ne acaba, bir sürü söylenti var. 😅 Kitabın adı Bursada' ki Kaynana Cinayetlerinin Sırları.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Üstüne tıklayınca bozdu bende de görüntüyü bakayım düzeltebilirim belki. Şimdilik başka metruk ev yok bekleyen kısmet bakalım. Beni mi kekliyon dedim de hakikat varmış öyle bir kitap. Oku da bana da anlat, pek severim entrika cinayet 😄

      Sil
    2. Kitabı hiçbir yerde bulamıyorum. Baskısı bitti galiba. :) İsmi garip de kaynanaların damatları falan öldürdüğünü anlatıyormuş yazar. Yazar da ölmüş galiba sonradan. Ama kitabı yazarken ruh sağlığının bozuk olduğu iddia ediliyor.

      Sil
    3. Senden sonra baktımda ekşi sözlükte, amca sizlere ömürmüş, kimisi de deli olmasa bu kitabı yazar mıydı demiş🤨

      Sil
  4. Hikaye harika ama anlatım daha da şahane. :) Zübeyde Apla'ya hasta oldum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Apla şahane ya😄onure oldum teşekkür ederim

      Sil
  5. Ah bu sürmeli ve kocaman gözlü kadının fendine bayıldım :)) Anlatım tarzına da :)) Sabahıma neşeyle doğdun. Teşekkürler bu yazı için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Örnek almalı, ders diye okutulmalı böyle kadınlar, çok teşekkür ederim güzel yorumun için 😍

      Sil
  6. Ay yine aynı şey oldu sanırım 3. yorum bu :( Diyorum ki "lülü" ne fenaymış ayyy

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Lülü den çıkarılacak çok ders var.bu yorum geldi 🤞

      Sil
  7. Safranbolu evlerini andıryor eski evler ne güzelmiş :)

    YanıtlaSil
  8. Eski evleri gördükçe hikayeleri acaba neydi diye düşünmeden edemem, hatta tarihi kalıntıları falan, burada bilgiye ulaşabilmek müthiş olmuş yalnız :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buraya kadar o hikayeye olan merak getirdi,şans meşhur insanların evi olması oldu:)

      Sil
  9. 2019 Mart da yerleşme kararı aldığım Antalya da Kaleiçi ve civarını gezerken buralar komler nasıl yaşanmışlık karla gelip geçmiş tır diyen benim için de çok güzel bir araştırma ve makale olmuş anlatım süper Zübeyde lülü efsane.. teşekkürler 👍👑

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Zeynep güzel yorumun için,ah o yaşanmışlıklar soyut bir şeyken böyle evler ile ete kemiğe bürünüyor sanki...

      Sil
  10. 2019 Mart ında güzel egem den iş gereği gelip keşfetme ve işler yolunda giderse yerleşme kararı aldığım Antalya da ilk evvel malumunuz kale içi ve saat kulesinden civarda referans li güvenli bir yer tutup üç ay boyunca her günümü o bölge ve şehri keşfetmeye ayirmistim özellikle kale içi ve civar eski konak yapılarından gelip geçerken bu konak dahil pek çok yapıya bakıp buralarda ne hayatlar ne yaşanmışlık lar bırakıp gelip geçtiler kimbilir diyerekten dokunup hissetmeye imgelemeye çalışırdim. Bu araştırma, verdiğiniz bilgiler, emek ve güzel anlatım için çok teşekkürler ���� Zübeyde lülü ise gerçek ten efsane bir hatunmuş inşallah reis bey konağı alıp Zübeyde hanım a bir zulüm etmemiştir dedim okurken ama gücü ve zekasına hayran kaldım. ����

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zübeyde'ye zulüm edecek adam daha anasının portalından çıkmamıştır bence:)

      Sil

Yorum Gönder

Teşekkürler..

Bu blogdaki popüler yayınlar

Korona Günlerinde Kış Hazırlıkları

Şampuansız Üç Yılın Ardından